Co je Blue ocean strategy
Blue Ocean Strategy je strategie, která se zaměřuje na vytvoření trhu, místo zabíjení konkurencí na již existujících trzích. Tato strategie rozeznává dvě základní kategorie trhů, červený oceán a modrý oceán. Červený oceán je již přecpaný různými konkurenty, kde každý bojuje o kousek tržního podílu, zatímco modrý oceán reprezentuje zcela nový trh s neomezenými příležitostmi a potencionálním růstem.
Pokud hledáte nové, inovativní způsoby, jak se přiblížit zákazníkům a vytvořit úspěšný a udržitelný business, pak vám Blue Ocean Strategy může nabídnout mnoho přínosů. V tomto článku se budeme více zabývat touto strategií a ukážeme vám, jak ji můžete využít k zlepšení vašeho podnikání. Tudíž, pokud se zajímáte o nové a efektivní strategie pro růst vašeho byznysu, je tohle čtení pro vás to pravé.
Co je Blue Ocean Strategy
Blue Ocean Strategy je koncept a teorie rozvinutá W. Chan Kim a Renée Mauborgne v jejich knize z roku 2005 s názvem „Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant“. Tato teorie se snaží pomoci firmám najít a vstoupit na nový trh, kde nejsou žádní konkurenti – Blue Ocean – místo vytváření zničujícího konkurenčního boje v takzvané červené oceánu.
V této teorii se předpokládá, že firmy, které bojují se svými konkurenty v krvavých oceánech, omezují své vlastní možnosti na rentabilitu a ztrácí na tržní pozici. Těm, kteří se dokážou přesunout do Blue Oceanu, se daří využívat tento trh a tvořit svou vlastní zákaznickou základnu bez zabíjení sami sebe nekonečnými slevami a boji o cenu.
Založení Blue Ocean strategie
Podle této teorie jsou firmy obvykle nuceny využívat červeného oceánu jako zdroje zisku kvůli různým důvodům, jako jsou nízká cena odpovídající tržní hodnotě, snaha omezení konkurence a získání co nejvíce zákazníků. Když se firma vydává na cestu Blue Ocean strategie, hledá nový způsob, jak vytvořit nebo objevit trh, kde není konkurence a kde se mohou zaměřit na určitou skupinu zákazníků.
Partnerství a spolupráce jsou klíčem k úspěchu
Blue Ocean Strategy je založena na myšlence, že partneři a spolupráce jsou klíčovými faktory úspěchu. Vykročit ze své pohodlné zóny a začít hledat nové partnery v jakémkoliv odvětví, které umožní optimalizaci výsledků pro obě strany a úspěch celého projektu.
Příklady Blue Ocean Strategie
Obrovské množství příkladů lze najít v Například Apple, který vytvořil trh pro přenosné MP3 přehrávače s ipodem, nebo Cirque Du Soleil, který vytvořil nový typ cirkusu s cílem oslovit dospělé publikum.
V rámci více průmyslových odvětví lze zmínit Uber s jejich službou mobilního taxi nebo Airbnb se svou službou pronájmu nemovitostí doporučovaných jinými uživateli.
Blue Ocean Strategy může být užitečná pro každou firmu s ambicemi být lídrem na svém trhu. Důležité je pochopit koncept Blue Oceanu, identifikovat nové příležitosti a pracovat na zjištění, co musí být splněno k zajištění úspěchu.
Často Kladené Otázky
Co je Blue Ocean strategy?
Blue Ocean strategy je koncept, který se zaměřuje na tvorbu nového trhu nebo inovativních produktů a služeb, které neexistují na trhu (tj. v oceánech bez konkurence). Tento koncept spočívá v tom, že se společnost snaží nahradit konkurenci tím, že nabízí produkty a služby, které nejsou dostupné na existujícím trhu. To umožňuje společnosti mít vyšší zisky a růst, protože nedojde k srovnávání cen s konkurencí.
Proč je Blue Ocean strategy důležitá pro podnikání?
Blue Ocean strategy je důležitá pro podnikání, protože pomáhá společnostem vytvářet nové trhy a expandovat své podnikání. Tím se společnosti dokážou vyhnout konkurenci a nabídnout zákazníkům inovativní produkty a služby. Navíc mohou mít vyšší zisky, jelikož jejich produkty a služby jsou jedinečné a neexistuje na nich srovnávání cen s konkurencí. Blue Ocean strategy pomáhá společnostem být výjimečné a vůdčí silou na trhu.