Co je Cenová elasticita
V dnešní době je cenová elasticita klíčovou koncepcí v oblasti ekonomie. Tato koncepce se týká toho, jak se změny ceny výrobku projeví na jeho poptávce. Pokud tedy máte zájem porozumět tomuto ekonomickému pojmu a jeho vlivu na trh, rozhodně byste měli pokračovat v čtení. Zjistíte například, jaké typy cenové elasticity existují, jak se změna ceny projeví na prodeji daného produktu a jaké faktory tento jev ovlivňují.
Co je Cenová elasticita
Cenová elasticita patří mezi základní pojmy, které se používají ve světě ekonomie. Tato ekonomická veličina nám umožňuje získat podrobné informace o tom, jak se bude změna ceny daného produktu projevovat na jeho poptávce. Cenová elasticita tedy může být považována za velmi důležitý ukazatel tržní citlivosti určitého produktu.
Jak se počítá cenová elasticita?
Cenovou elasticitu lze vyjádřit matematickým vzorcem:
E = procentuální změna poptávky / procentuální změna ceny
Pokud se tedy cena určitého produktu zvýší o 10 % a poptávka po něm klesne o 20 %, pak se jeho cenová elasticita vyjádří takto:
E = (-20 %) / (10 %) = -2
To znamená, že jedno procento změny ceny vede ke změně poptávky o dva procenta. Tento negativní výsledek nám ukazuje, že v tomto případě je poptávka po tomto produktu poměrně citlivá na jeho cenu.
Různé typy cenové elasticity
Existují různé typy cenové elasticity, které se liší podle míry tržní citlivosti určitého produktu na změny jeho ceny.
Elasticitu poptávky inverzní
Tento typ elasticity je nejčastěji používaný a vyjadřuje, jak se změna ceny produktu projevuje na jeho poptávce. Pokud je tato elasticita vysoká (více než 1), znamená to, že poptávka po tomto produktu je velmi citlivá na změny jeho ceny. Pokud je naopak nízká (méně než 1), znamená to, že poptávka po tomto produktu je poměrně nezávislá na jeho ceně.
Elasticitu nabídky
Tento typ elasticity odráží, jak se změna ceny produktu projevuje na jeho nabídce. Pokud je tato elasticita vysoká (více než 1), znamená to, že nabídka tohoto produktu je velmi citlivá na změny jeho ceny. Pokud je naopak nízká (méně než 1), znamená to, že nabídka tohoto produktu je poměrně nezávislá na jeho ceně.
Elasticitu křížovou
Tento typ elasticity se zabývá poptávkou po určitém produktu v závislosti na ceně jiného produktu, který je s ním nahraditelný. Pokud je tato elasticita vysoká (více než 1), znamená to, že poptávka po tomto produktu je velmi citlivá na změny ceny jiného produktu. Pokud je naopak nízká (méně než 1), znamená to, že poptávka po tomto produktu je poměrně nezávislá na ceně jiného produktu.
Proč je znalost cenové elasticity důležitá?
Znalost cenové elasticity je důležitá především pro podniky, které se zabývají produkční a prodejní činností. Na základě této ekonomické veličiny mohou podniky přizpůsobit cenu svých produktů tak, aby co nejefektivněji ovlivnili poptávku po nich. Pokud by například podnik zvýšil cenu produktu, na který je poptávka velmi citlivá, mohlo by dojít k poklesu poptávky a tím k nižším tržbám. Naopak pokud by podnik snížil cenu produktu, na který je poptávka poměrně nezávislá, mohlo by dojít k nárůstu poptávky a tím k vyšším tržbám.
Závěr
Cenová elasticita je velmi důležitý pojem v oblasti ekonomie. Její znalost umožňuje podnikům optimalizovat svou produkční a prodejní činnost, aby co nejefektivněji ovlivnili poptávku po svých produktech. Existuje několik typů cenové elasticity, které se liší podle míry citlivosti trhu na změny cen určitého produktu.
Často Kladené Otázky
Co je Cenová elasticita?
Cenová elasticita je míra, jakým se mění poptávka po zboží v reakci na změnu ceny. Vyjadřuje poměr relativní změny poptávky a relativní změny ceny. Pokud je koeficient cenové elasticity vyšší než 1, znamená to, že změna ceny výrazně ovlivní poptávku. Naopak, pokud je koeficient nižší než 1, znamená to, že změna ceny má na poptávku pouze malý dopad.
Jak se vypočítá Cenová elasticita?
Cenovou elasticitu lze vypočítat jako poměr procentní změny množství poptávaného zboží ke změně ceny zboží. Vzorec pro výpočet cenové elasticity je:
Cenová elasticita = (procentní změna množství poptávaného zboží / procentní změna ceny zboží)